Genietmomentje

Daniel Lohues op de achtergrond, computertje op schoot op bed. Net van 9 tot 12 Spaanse les gehad, nu thuis. Vaak blijf ik op maandag nog even weg bij mijn bureau en kruip ik met laptop, boeken en mijn eigen kennis op bed. Eerlijk gezegd zou ik er liever in liggen.

Maandagen zijn niet aan mij besteed. Mijn vriend vertrek elke maandag ochtend om half zes naar het station, het teken dat het weekend echt voorbij is. Het probleem is ook, vaak plan ik het weekend zo vol met zoveel leuke dingen, dat de maandag nog zwaarder valt. Toch, in het teken van, 'pluk elke dag' en 'geniet nu het nog kan' sta ik altijd vol goede moed op, ga douchen en trek mijn fleurigste outfit aan. (Het is namelijk bewezen dat wanneer je somber bent, je gekleurde kleding aan moet doen.) Vaak lukt het dan ook wel, vaak valt de maandag nog binnen de categorie 'best wel te doen.'

Vandaag niet anders, en hoewel ik me niet gestresst voel, heb ik allerlei tekenen van een gestresst persoon. Ik ben prikkelbaar, licht in mijn hoofd (als ik met Bob Marley samen heb geblowd) en bovenal heel erg moe. Raar, dat wanneer je er zelf van overtuigd bent dat je het allemaal wel aankan, je lichaam echt heel anders bepaalt. Goed in deze is om er gewoon naar te luisteren, hoe moeilijk soms ook, uiteindelijk voel je je er beter door. Vertrouw je lichaam, vertrouw jezelf. Uiteindelijk is je lichaam vrij essentieel om uberhaupt nog een dag te plukken.
Wees ervan bewust dat je het heus wel kan, dat deadlines wel te halen zijn, dat toetsen vaak minder moeilijk zijn dan uiteindelijk wordt gedacht. Dat je blij mag zijn met wat je is gegeven, en dat je af en toe moet vechten voor wat je nog wilt gaan krijgen. Natuurlijk is het leven geen krentenbol, of pannenkoek, maar het leven heeft wel veel moois in petto.

En daarom luister ik vandaag, ga ik rustig liggen en stop 'Sex and the City' in mijn dvdspeler. Gewoon even niets, gewoon even afleiding. Vanavond weer een avond, morgen weer een dag. Mijn deadline is immers pas over een week. En de zon schijnt buiten. En ik heb geweldige vrienden, familie en een hele lieve vriend.

De maandag wordt ineens heel klein, fijn en licht. Heerlijk. Even een genietmomentje.

Hopelijk tot snel,

Mieke.

Reacties

Populaire posts