Friday feels: 'Freedom freedom where are you? Cause I need freedom too' - Beyonce.

Ik denk dat sommigen van jullie nog niet weten dat ik een echte 'sucker for clichés' ben, Ik noem maar wat: Kerstfoto’s met lief naast de kerstboom, een groot feest bij mijn dertigste verjaardag, trouwen in het wit met een enorm feest. Dus hoe kan het ook anders dan dat ik op vijf mei een blog ga schrijven over vrijheid? (Ik geef het toe, dit was een erg lang intro voor waar ik uiteindelijk naar toe wil).

Vrijheid. ‘Wat betekent vrijheid voor jou?’ hoorde ik afgelopen week veel op tv. De zin bleef door mijn hoofd malen en zette me aan het denken. Want, zien wij vrijheid niet als iets heel vanzelfsprekends? Voor ons is het normaal dat we kunnen zeggen wat we willen, kunnen doen wat we willen en kunnen dragen wat we willen. Maar we weten dat dat niet voor iedereen het geval is. Gaan we soms niet te makkelijk met onze vrijheid om? 

Voor mij is vrijheid meer dan zijn wie je wil zijn. Het is ook: anderen laten zijn wie ze willen zijn. Dat is misschien heel makkelijk gezegd, in praktijk is dit lang niet zo makkelijk gedaan. Wij mensen hebben graag een oordeel over andere mensen, het liefst zodra we iemand voor het eerst zien al, zonder dat we hun daadwerkelijke verhaal kennen.

De laatste jaren heb ik, mede doordat ik met veel verschillende mensen werk en omga, geleerd dat mensen vaak anders zijn dan dat je in eerste instantie denkt. En dan voornamelijk anders in de positieve zin van het woord. We denken vaak bij het zien van iemands uiterlijk al te weten wat voor karakter diegene heeft, wat voor opleiding diegene heeft gedaan en hoe diegene in elkaar steekt (heb ik gelijk of niet?). Achteraf blijkt meermaals dat iemand een diepere laag heeft, waar we alleen maar achter komen door elkaar te leren kennen.

Voor mij is vrijheid voornamelijk dat we elkaar laten zijn wie we willen zijn en dat iedereen opgroeit in een maatschappij waar dat ook mogelijk is. Misschien voor nu nog een utopie. Maar ik denk zeker niet dat we dit gaan bereiken door elkaars verschillen te benadrukken, zoals nu dikwijls in de media en in de politiek gebeurt. We kunnen, naar mijn mening, beter elkaars verschillen accepteren en kijken op welke punten we elkaar kunnen vinden. We zijn vaak meer hetzelfde dan dat we denken.

Elkaar vinden in elkaars overeenkomsten en elkaar accepteren in elkaars verschillen. Dat, dat is voor mij vrijheid. 

Reacties

Populaire posts