'Een lesje in nederigheid'



´CELEBRATE YOUR SUCCES, STAY HUMBLE.´ Een aantal dagen geleden las ik deze quote op Instagram. Het sprak me aan, omdat het de dingen waar ik al een tijdje mee rondliep en om me heen tegen kom, in een zin vat. Nederig, nederigheid. Het lijkt bijna een vies woord in deze maatschappij. Want we moeten met z´n allen wel laten zien wat we kunnen, wat we waard zijn. Vergis je niet in mijn woorden, ik vind ook heel belangrijk dat iedereen laat zien wat hij kan en wat hij waard is, maar ik vind dat daar af en toe wel een vleugje nederigheid (want het is geen vies woord) bij mag zitten.

Wees blij met wat je hebt, zonder daar over op te scheppen. Waardeer welke kansen er voor je liggen, zonder dat voortdurend te vergelijken met wat een ander doet. Hou vast aan waar je vandaan bent gekomen, zonder te denken dat de weg die jij bewandeld hebt eigenlijk de enige juiste is. Geld, status, macht. Is het allemaal zo belangrijk? Is je salaris de maatstaf voor het geluk in je leven? Is jezelf vergelijken met anderen niet zo 2013?

Ik zeg niet dat salaris of een goede baan niet van belang is in 't leven. En ik vind dat als je hard werkt je er zeker ook naar betaald moet worden (in welke sector en welke baan dan ook), alleen de mentaliteit dat het allemaal vanzelfsprekend is, spreekt me zo weinig aan. Noem het een cliché, noem het een fabel, maar af en toe met beide benen op de grond blijven staan, is zo gek nog niet. En als ik kijk naar de dingen die mij het meeste geluk geven, heeft dan 0,0 noch met status noch met geld te maken. Dat is mijn lief (waar we ook wonen, wat we ook doen), mijn familie, mijn vrienden.
Geluk is overal om ons heen, maar we zien het soms niet meer, we kunnen het niet meer; genieten van de kleine dingen. We zijn zo vaak bezig met méér, verder, hoger, beter. We vergelijken onszelf voortdurend met een ander, maar dat heeft zo weinig zin, niet?

Mijn inspiratie voor deze post lag niet alleen in de instagram-quote, mijn inspiratie vind ik ook (vaak) in de lieve mensen om me heen. Die mij, zelfs mij, geleerd hebben dat geluk in jezelf ligt (zonder al te Buddha te klinken), die hard werken voor hun succes, maar altijd zullen waarderen wat ze hebben. Die het geluk zoeken in kleine dingen en dat ook nog eens vinden. Die na een tegenslag zichzelf bij elkaar pakken, rechtop gaan staan en er opnieuw voor gaan. Want zij weten, de wereld is zo veel mooier als je haar niet 'voor lief' neemt. <3

Reacties

Populaire posts